IKONE I DUBOREZ

Ikone i duborez radimo u svim veličinama i na svim vrstama drveta.

Izrada se vrši na našem ili Vašem materijalu.

Moguća je kombinacija različitih motiva, dodavanja teksta ili dodatnog reljefa. Npr. svaki svetac može u bilo koji ram da se ubaci ili da se iskombinuje više dekor reljefa u jedan reljef.

U galeriji sa motivima možete izabrati motiv koji Vas interesuje.

Galerija sa motivima:

ikone i duborez
Ikone i ostali verski motivi
dekoracija za namestaj
Dekoracija za nameštaj
grbovi i poznati logotipi
Grbovi i poznati logotipi
ramovi duborez
Ramovi
zivotinje i lovacki motivi
Životinje i lovački motivi
satovi duborez
Satovi
razno duborez
Razno duborez

Da izradimo ikone i duborez koristimo program ArtCAM.

Postupak izrade ikone (ili bilo kog drugog duboreza) u programu:

Potrudiću se da što kraće i jasnije opišem proces…

Filozofija ArtCAM-a se razlikuje od popularnih programa za 3D modelovanje. Čitav postupak pocinje 2D crtežom sveca sa ne previše detalja. Samo ono osnovno. Slikari raznim senčenjem dočaravaju prostor, a u slučaju izrade modela za CNC to nije potrebno posto će prostor biti dočaran reljefom. Malo ko je od nas toliko nadaren (čast izuzecima) da iz “glave” može da nacrta bilo kog sveca, pa se obično počne pronalaženjem slike sveca na internetu ili skeniranjem odštampane slike, recimo iz kalendara.

1.

ArtCAM direktno podržava rasterske formate (BMP, JPG,…) tako da nije problem da recimo JPG fajl uvezemo u ArtCAM. Pošto se to obavi, pronađite klizač u gornjem delu programskog prozora i smanjite ga na, recimo 50%. Vrednost odredite sami jer vam ovaj postupak omogućava da sliku-podlogu izbledite kako bi mogli preko nje da crtate. I počnite sa precrtavanjem.

2.

Preko kontura slike postavite vektore, iskrivite ih i prilagodite tako da pogodite konturu. Ono što je najlepše i čime sam ja bio odusevljen je činjenica da vektori ne moraju biti zatvoreni. Posao precrtavanja ne iziskuje mnogo mentalnog napora, ali je posao jako pipav i dosadan. Pošto završite sa crtanjem izbacite podlogu preko koje ste crtali jer će samo da smeta, i možete da upotrebite alatku Trim Vector iz palete alata Vector Tools sa leve strane. Makazicama doterate malo vektore koji se preklapaju. Sada od vektorskog crteza treba da dobijemo raster koji će biti ispod vektora. Iz menija Vectors izaberi komandu Copy Vectrors Into Bitmap. Na prvi pogled se ne dešava ništa revolucionarno. Ali kad malo bolje pogledate videćete da se ispod svakog vektora nalazi rasterska linija. U ArtCAM-u imate mogućnost da površinama sa određenom bojom dodelite atribute reljefa: oblik, visinu … Zatim sledi bojenje.

3.

Iz palete Bitamap Tool izaberite alatku Flood Fill (kofica sa bojom) i krenite da bojite. Razlog što smo vektore pretvarali u raster je upravo da bi lakše mogli da ga obojimo. U svim grafičkim Windows programima, od Painta do Photoshopa, postoji pomenuta alatka i u svim ovim programima se sa ovom alatkom radi na manje više isti način. Naime, odabranom bojom se mogu obojiti površine oivičene linijom (rasterskom linijom). Ne trudite se da pogodite boju kao na slici koja vam je služila za mustru. Boja je nevažna. Boja služi samo da odredi površinu koja će da ima određeni oblik-reljef.

4.

Kada dva puta kliknete na obojenu površinu otvoriće se prozor Shape Editor u kome možete da definišete kakav oblik će ta površina da ima. Od vaše veštine i osećaja za prostor, a i talenta za “vajanje”, zavisi da li ćete da uradite pravu stvar ili ne. Naravno da će detalj poput nosa biti više izdignut, dok će očne duplje da budu malo udubljene, pa opet očne jabučice u njima malo izdignute.

5.

Detalje preklopa na odeždi svetaca najlakše ćete dobiti pomoću alata Two Rail Sweep iz palete alata Releif Tool sa leve strane. Odaberete dva vektora kojima si odredio linije preklopa na odeći i na njih primenite pomenuti alat. ArtCam je uradio sav ostali posao, a rezultat bude odličan. Na kraju sve doterate pomoću Interactive Sculpting i to je to. Vaš prvi model sveca je gotov.

Salim se. 🙂 Ima tu mnogo probe i greške.

Zaključak ikone i duborez

Potrudio sam se da vam u najkraćim crtama predočim put kreiranja modela sveca (ili bilo kog drugog reljefa). Naravno da mogu da se koriste i drugi alati ali ovo je najkraći put koji daje rezultate da bi se izradili ikone i duborez. Čisto da čovek ima volju da nastavi.

Nisam opisivao detalje korišćenja alata, jer sam siguran da to mozete da vidite iz dokumentacije TUTORIALA ArtCAM-a ili na video tutorijalima na youtube.

Na sledećim linkovima možete pronaći neke zanimljivosti o ručnom duborezu:

DRVO I PLOČASTI MATERIJALI